Kundehistorie

Freja vælger Axacon efter udbud med 25 kandidater

Transportvirksomheden FREJAs 2.200 trailere er et velkendt syn på de europæiske veje indenfor temperatur kontrollerede og almindelige transporter. Dertil leverer FREJA services inden for sø, luft, projekt, 4PL og er således en ’full service provider’ i Transport & Logistik med lagre for kunder i både Danmark, Norge, Sverige samt Polen.

En del af virksomheden beskæftiger sig med 3PL lager og herunder ikke mindst farma produkter. Koncernen huser i alt 82.000 paller og indenfor dette segment stilles der enormt store krav til lagerstyrings-systemet samt sporbarheden, hvilket naturligvis skal være i topform for at yde konkurrencedygtige løsninger i form af agilitet og service.

 

"Axacon forstår, hvad det vil sige at være en mellemstor virksomhed"

FREJA har brugt Axacon WMS i mange år, og da det blev tid til at opgradere Warehouse Management Systemet valgte FREJA at kigge branchen efter i sømmene for at være sikker på, at en opgradering hos Axacon også fremadrettet var det rette valg.

Der blev hyret et eksternt konsulenthus for at undersøge mulighederne, og den indledende analyse viste, at der var 25 kandidater, hvor Axacons nyeste version 6 var i blandt.

Kenneth Sandgaard er Business Development Manager hos FREJA og var med til at sætte gang i projektet, der granskede WMS-markedet for at finde den rette leverandør, hvor Axacon blev endelig valgt.

”Axacon forstår, hvad det vil sige at være en mellemstor virksomhed. De kan sætte sig ind i vores operationelle udfordringer på lagergulvet og hjælpe os med at løse problemer hurtigt og effektivt” siger Kenneth Sandgaard.

Axacon glæder sig over at blive genvalgt, og det er en fjer i hatten at blive valgt på baggrund af en grundig gennemgang af virksomhedens behov og ikke bare på grund af gammel kærlighed, som WMS-leverandør igennem ti år.

 

Data kombineret med ekspertise og erfaring

"Axacon har fokus på præcis de områder, der er vigtige for os i dag. Samtidig ligger Axacon og FREJA i samme spor i forhold til, hvilken udvikling vi forestiller at gå igennem i fremtiden” siger Kenneth Sandgaard, og fortsætter ” Det opleves også meget positivt, at Axacon har udvidet virksomheden og ønsker at ekspandere og dermed i forhold til tidligere få et større fundament at stå på.”

Data er et af de vigtige områder, som Kenneth Sandgaard taler om, der afgjorde, at det blev Axacon WMS, som har en grundig logging af data og et BI-værktøj.

”Vi har en ambition om at understøtte ekspertise i forretningen mere af data kombineret med erfaring og mindre af mavefornemmelser. Det skal være på baggrund af viden og data, at vi ændrer på operationelle detaljer i layout af lager og sammensætningen af ordrer” siger Kenneth Sandgaard.

Det er ikke kun internt i FREJA, at data er vigtigt. FREJAs egne kunder efterspørger også mere detaljeret rapportering. De vil gerne vide ting som fejlmargin, responstid og hvilke produkter der følger med, når deres kunder køber et bestemt produkt. Det kan være svært at vedligeholde data med et eksternt BI værktøj, derfor er det vigtigt for FREJA, at Axacon WMS effektivt vedligeholder data og har sit eget BI-værktøj.

 

Virkeligheden på lageret

Brugervenlighed er et andet punkt, der stod højt på listen for FREJA. Det er en realitet på ethvert lager, at der kan ske fejl, hvis mennesker ikke forstår IT-systemet.

”Vi ved, at Axacon bruger meget tid på brugervenligheden for logistik- medarbejderen. Det er drevet af intuition og medarbejderne bliver guidet hele vejen igennem på scanner. Vores operationelle ledere mente, at Axacon WMS så meget anvendeligt ud, og det lyttede vi til” siger Kenneth Sandgaard fra FREJA.

Brugervenlighed og funktionalitet er især vigtigt på et lager, hvor der ofte kan være brug for vikarer og ekstra bemanding i perioder. Det gør, at oplæring er hurtigere og nye medarbejdere arbejder mere effektivt fra start.

I en udbudsrunde er der samtidig en faktor, der ikke er regnet med. Den menneskelige faktor.

“Det kan være svært at måle, men det er et stort plus, at når vi møder konsulenterne, er de til at snakke med. De møder os i øjenhøjde og taler samme sprog. De har forståelse for, hvordan en 3PL-virksomhed fungerer og forstår vores branche. Kemi mellem mennesker er meget vigtigt for vedvarende succes,” siger Kenneth Sandgaard.

Sådan bruger I jeres data til at optimere logistikken

Sådan bruger I jeres data til at optimere logistikken

Det er blevet moderne i dag at samle en masse data. Fordi vi kan. Men data giver først værdi, når det bliver brugt - så det vil vi gerne give dig nogle konkrete eksempler på. Læs her, hvordan I kan bruge data til at optimere jeres arbejdsproces på lageret.
Flere nye ansættelser

Flere nye ansættelser

Vi har ansat tre nye medarbejdere i foråret. To er allerede begyndt på arbejde. Michael Malmgaard og Bo Burkal Nielsen er begge ansat i nye stillinger, som vi har oprettet til at understøtte vores strategi for vækst.
"Strategien hedder vækst"

"Strategien hedder vækst"

Randers Amstavis holder øje med de lokale virksomheder og opdagede, at der er sket interessante ting hos Axacon på det seneste. Avisen har tegnet et portæt af virksomheden til Erhvervsmagasinet.
Se mere